کد خبر 1244683
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰

به گزارش مشرق یک کاربر در رشته توئیتی نوشت: سرنوشت بلندپروازی‌های اشرف غنی؛ صاحب تئوری «نفت در برابر آب» چگونه به زانو درآمد؟

در دهه پنجاه قراردادی بین ایران و افغانستان درباره هیرمند در کابل منعقد شد که براساس آن قرار بود، ۲۶ مترمکعب آب یعنی 850 میلیون متر مکعب در ثانیه حق‌آبه ایران باشد و افغان‌ها هم آن را پذیرفتند.

اواخر دهه 70 به دلیل جنگ‌های داخلی و خارجی در افغانستان و همچنین ساخت بندهای آب روی رودخانه، افغانستان از انجام کامل این قرارداد سرباز زد و دریاچه هامون خشک شد. اخیراً اشرف غنی گفته کشورش دیگر آب رایگان به کسی نمی‌دهد و ایران از این پس باید برای دریافت آب، به افغانستان نفت بدهد.

غنی با پیوند زدن کل مسائل بین دو کشور به آب‌های پشت این سد، درصدد نمایش موقعیت بالادستی افغانستان در برابر ایران و بهره‌برداری حداکثری از این موضوع بود. اما طرح موضوع حق‌آبه تنها کارکرد داخلی برای غنی داشت و براساس معاهدات قبلی، افغانستان ملزم به رعایت حق ایران بوده وخواهد بود.

پیش‌ از این افغانستان حاضر شده بود به ازای دسترسی افغانستان به بندرعباس و چابهار، آب بیشتری به ایران بدهد غنی باید توجه می‌کرد که موضوع دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد، شاهرگ حیاتی این کشور است و ضرر سنگین این کشمکش بیشتر متوجه افغانستان خواهد بود.

حالا که اشرف غنی، ناتوان‌تر از همیشه به آمریکا رفته و در آنجا حتی برای استقبال از او یک خودرو هم فرستاده نشد، دست از پا درازتر به منطقه بازگشت. او خود را دربرابر توافق آمریکا و طالبان ناتوان‌تر از همیشه دیده، اما روی بازگشت به سمت ایران را بخاطر اظهارات گذشته خود ندارد.

غنی فهمید که ساختار قدرت بالادستی ماحصل قدرت‌های، اقتصادی، نظامی، دیپلماسی و... است و دشمنی با ایران و کشورهای منطقه باعث شد تا او در هیچ‌یک از کشورهای همسایه نه تنها جایگاهی نداشته، بلکه کسی برای او ارزش قائل نشود و این اوج بیچارگی اشرف غنی و همراهان وی را نشان می‌دهد.

صاحب تئوری "نفت در برابر آب" چگونه به زانو درآمد؟

صاحب تئوری "نفت در برابر آب" چگونه به زانو درآمد؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • حسن IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    38 1
    در صورتیکه اشرف غنی در اثر واقعه ای مجبور به فرار از افغانستان شود ایران نباید او را به کشورمان راه دهد . او اقدمات زشتی علیه ما انجام داده است .
    • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      4 0
      اشرف غنی تبعه آمریکا و مزدور و عمله و یک مهره سوخته آمریکاست ، تاریخ مصرف غنی برای آمریکا به پایان رسیده درس عبرتی باشد برای شیوخ مرتجع عرب ... این اتفاق می‌تواند طی سال‌های آینده برای آنها هم روخ دهد.. مزدوری بیگانه هیچ حاصلی ندارد ..
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    24 0
    این بنده خدا دلقکه ....زیاد جدی نگیریدش ....به زور امریکاییها نقش رئیس جمهوری را به عهده گرفت.....
  • یلدا IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    15 1
    ای وای بر ما که افغانستان هم برای ما شاخ و شانه می کشه
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      3 0
      اشرف کاکل به سر در حدی نبود که برای ایران شاخ و شانه بکشد. یک عروسک خیمه شب بازی بود که فعلاً هم باید دنبال یه سوراخ موش برای قایم شدن باشه.
  • AU ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    12 0
    سلام.اشاره درست کردن.واقعا همینطوره،چوب خدا صدا نداره وقتی زد دوآ نداره.! تفاخر فخر فروشی! و باج گری از خون و زجر مردم!.. نفت بدیم،که بهمون آب بدی؟! یعنی همون سهم خودمون که قانون مال خودمونه؟! مردم سیستان رو در بی ابی نگه داشتید! و اخر سرهم با تفاخر صحبت کردید و با مردمان مسلمان منطقه بد برخورد کردید! امروزه دوست جانی و اقا بالا سرتون از افغانستان رفت! و سرنوشت بدی در انتظار انسان بدکاره و بد عمل به پیش خواهد امد.
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 8
    مرگ بر دولت اشرف غنی آمریکایی، زنده باد دولت اسلامی طالبان. به امید پیروزی ارتش آزادیبخش طالبان و تشکیل دولت اسلامی و مقتدر طالبانی.
    • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      1 0
      بیشتر مطالعه کن کم تر احساساتت رو درگیر کن
  • حسن IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    7 0
    این دلقک حقشه ادب بشه.انگاری پول میگرفت هرجایی سخنرانی داشت به ایران توهین کنه.مترسک یانگیا
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    3 0
    مصر ماه پیش اتیوپی را بمب باران کرد و سدی که روی رود نیل بسته بود را خراب کرد. متاسفانه بعضی کشورها قدر همسایه بودن با ایران را نمی دانند. البته می دانند چون همین افغانستان جرات ندارد آبی که به سمت ازبکستان پاکستان و تاجیکستان می رود را کنترل کند و فقط برای ایران خط و نشان می کشد که پیمان آب حتی در عهدنامه‌ی پاریس و جدا شدن هرات در زمان قاجار هم ذکر شده بوده و طبق حقوق بین الملل کشورها از آب های مشترک سهم دارن
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      0 0
      مصر هیچ سدی رو بمباران نکرده و بسیار هم بعیده جرئت چنین کاری رو داشته باشه. چون اتیوپی با پشتیبانی ارباب مصر یعنی اسرائیل داره سد رو میسازه. اتفاقاً همین دو هفته پیش آبگیری مرحله دوم سد (که به شدت هم مورد اعتراض مصر هست) انجام شد.
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    2 0
    غنی هیچ چی نفهمیده، از اولش هم یک بازیچه غرب بوده و الان هم دوره اش تموم شده
  • محمد IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    4 0
    به نظر من در هرات هم مثل کریمه همه پرسی برگزار بشه وبه دامان وطن مادریش برگرده. هزاره ها وشیعیان هرات را باید حمایت کرد.باید فرزند به اسارت برده شده از دست مادر به مکر انگلیس خبیث آزاد بشه.
    • ایرانی GB ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      0 0
      دوست عزیز , پس خبر ندارید خود مردم هرات از خدا میخوان که به ایران برگردند حتی تقاضای همه پرسی ( رفراندم ) در این مورد رو هم دارند ... بهترین راه , تفاهم با طالبان و مطالبه هرات هست , اشرف غنی مهره بی ارزشی که تاریخ مصرفش تمام شده فقط در حال دست و پا زدن قبل از غرق شدن هست , طالبان هیچ مشکلی با ایران بر سر آب نداره و قول همکاری هم داده , منافع ملی ما بر هر چیزی ارجحیت داره , ما از هیچ همسایه ای خیر ندیدیم بلکه صدمه هم خوردیم , امارات که چشم به جزایر ما داره , اردوغان از ترکیه که شعر ارس واسه ما خونده , الهام اف که میخواد آذربایجان ایران رو جدا بکنه , از پاکستان که فقط تروریست وارد ایران میشه , عربستان که شبکه های تلویزیونی بر علیه ما راه انداخته , ترکمنستان که جلوی رفت و آمد هواپیما های مسافربری ما رو گرفته , عراق که در زمان صدام با جنگید , این اشرف غنی زپرتی هم که نفت بجای آب میخواد , خلاصه دل هیچ کسی واسه مردم ایران نسوخته , پس بهتره ما بفکر خودمون باشیم و منافع ملی خودمون و بس... همسایه های ایران جایی نمیخوابن که نم داشته باشه و سلام شون بی طمع نیست , هیچ کسی درب خونه ما رو نمیزنه مگر واسه مطالبه , پس ما ایرانی ها بایستی بفکر خودمون و فقط خودمون باشیم , گور بابای همسایه های شرور ... بما چه که اشرف غنی داره سقط میشه , چشمش چهار تا ! اون روزی که داشت عرعر میکرد و نفت بجای آب میخواست , باید فکر امروز خودش رو میکرد !
  • GR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    4 0
    راضیه خانوم البته نمیدونن افغانستان بجای چابهار و بندرعباس می‌تونه از بنادر پاکستان کراچی و گوادر استفاده کنه ایران دشمن زیاد داره متاسفانه همین امارت اسلامی اگر حاکم بشه معلوم نیست آب بده یا نه باید برای آب شرق کشور یک فکر اساسی کرد که نیاز نباشه مثه آب شیرین کن اگر ایران و افغانستان متحد بشن خیلی خوبه چون ایران دسترسی به چین داره و می‌تونه سوآپ کنه بدون تحریم کشتیرانی. بازار منطقه دستشه منتهی اشرف غنی نوکر آمریکاست بزارید اول تئوری خشخاش بره بعد اتحاد با همسایه همزبان
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      0 0
      موضوع فقط دسترسی به بندر نیست. بسیاری از نیازهای افغانستان مانند سوخت فقط از طریق ایران قابل تامین هستند؛ همچنین مزیت وارداتی، قیمت تمام شده، زیرساختهای حمل و نقل، امنیت راه ها و بسیاری فاکتورهای دیگر که پاکستان هیچکدام آنها را ندارد. اگر اینگونه که شما می گویید بود همین دولت به شدت ضد ایرانی غنی واردات از ایران را متوقف میکرد؛ در حالی که نتوانست این کار را بکند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس